سبتمبر ١١، ٢٠٠٩

حق علينا


سألنى صديق ذات مرة :
ما أجمل ما كتبت؟ ..فأجبته مباشرة:

على كل حال قضيت زمانى .. وحيدا ‏، ولست أبالى غدا

إذا انتهرتنى أيادى الخطوب .. أو انتهبتنى أيادى العدا

فقط سوف أمضى الى غايتى .. و لى من ضياءات ربى هدى ‏

و إن مت فالموت حق علينا .. و مالى مفر إذا ما بدا

رسمت طريقى و ذا منتهاه .. و لن يستحيل طريقى سدى

على كل حال قضيت ‏ حياتى وحيدا ‏، ولست أبالى غدا
***

لا أدرى ما سر عشقى لهذه المقطوعة ‏، ربما لأنها ذات شجن ، أو لأنها من أجمل ما كتبت بالنسبة لى ، و ربما لأنى كتبتها من الدفقة الأولى فاستقامت لى دون تنقيح أو جهد يذكر ، و لربما لأنها تحوى فكرة أحاول أن تكون فكرتى عن الحياة ..

هناك ٣٩ تعليقًا:

حمامة سلام يقول...

شكرا لك دكتور محمد على دخولك عند صديقك مسرور انا تعمدت ان اضع الرابط عندك
طبعا الاخ مسرور لا يعلم:)

doctor mohamad يقول...

أيا كنت يا حمامة السلام .. مشكور و جزيت خيرا . ألا تنوى أن تضع رابط نعرفك به أنت أيضا؟ .. معلش سؤال تانى لا مؤاخذة : هو غصن الزيتون بكام الايام دى؟ >إبتسامة< .. تسلم يا سيدى و ألف شكر.

fnoonh يقول...

مقطوعة تستحق الاعجاب فهي تحتوي على معاني عديدة رغم قصر ابياتها
حقا رائعة
سلمت يداك
تقبل تحياتي

doctor mohamad يقول...

مرحبا فنونه و كل سنة و انتى طيبه .. تسلمى ع مرورك الخاطف ده . أود أقولك انى مش عارف أترك تعليق ف مدونتك . بيرفض.و ربما لإنى باستعمل الموبايل ف تصفح النت.. عموما كل عام و انتى بخير

صفــــاء يقول...

كل سنه وانت طيب يا دكتور

تنعاد عليك الايام بكل خير يارب

ابياتك فعلا جميله وان كانت حزينه او فيها رنه شجن راقيه كدة

فاكر القطه اللى قولت لى عليها من يجيى شهر وشويه ؟
يا ترى عملت
فيها ايييه

كل سنه وانت طيب كمان مرة

صفــــاء يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مجداوية يقول...

السلام عليكم

كل عام وأنت بخير يا دكتور وربنا يتقبل منك صيامك وقيامك يارب

من يقرأ تلك الأبيات الحكيمة الجميلة ولا يعرف عمر كاتبها يظن أنه يكتبها بعد أن بلغ من العمر أرذله فالحديث بصيغة الماضي يظلم الحاضر والمستقبل عندك فسوف تقضي حياتك المقبلة إن شاء الله محاطا بأسرتك وأولادك وستشتاق للوحدة أم إنها وحدة بين الناس ؟؟

ولي عودة لتكملة الحديث إن شاء الله
سلام عليك

doctor mohamad يقول...

صفاء: يا ترى أقولك كل سنة وانتى طيبة ولا حمدا لله ع السلامة؟ .. الإثنين سوا .. "رنة شجن راقية".. الله .. كم وصفا غلب نصا.. إن صح التعبير .. تسلمى يا صفاء .. و إن كنت أبحث عن من يدلنى ع أسوأ مافى النص .. لأشكره شكرا جزيلا . و كل سنة و انتى و ناس الصعيد الجدعان كلهم بخير .. أه صحيح .. القطة إياها .. أنا أيقنت أنه لا مناص .. فقررت أسيبلها البيت أنا و امشى .. لبيت جديد بإذن الله مع أهل جدد بإذن الله .. بعد شهرين من الأن بإذن الله.

doctor mohamad يقول...

أم نسمة .. باشمهندسه ماجدة .. كل عام و أنتى بخير .. أولا و قبل كل شئ لى رغبة أردت أقولهالك من شهرين فاتو .. ياباشمهندسة .. عشان خاطرى أنا .. إفتحى التعليقات .. إنتى غاوية تعذبينا ليه بس؟ .. إنتى مقيدانى خالص .. أنا ما باعرفش أتواصل عبر الإيميل ألا لو ذهبت لنت كافى .. و لو رحت فالكيبورد إنجليزى. فصعب جدا أعلق بالطريقة دى !.. إلا إذا كان عندك سبب قوى يجعلك تقفلى التعليق بالشكل ده!!! .. نرجع بقى لتعليقك .. الإجابة ع سؤالك : أه ،نعم، أعنى الغربة أو الوحدة بين ناسك و أهلك .. بس لفت نظرى قولك "الجميلة و الحكيمة" .. هى فعلا كده؟؟ .. عموما منتظر إكمالك تعليقك .. ولا هنضطر نعمل مسابقة ف "جماليات النص الفتان"؟؟؟ >إبتسامة عريضة< .. تقبل الله منكم و منا صيامنا و قيامنا.. آمين.

صفــــاء يقول...

أسوء ما فى النص ؟
عزيزى النص يتكلم عن شخص يتشبث بأيمانه وعزيمته
ولا يخشى لوماً أو عائق
وشجنه الراقى فى أن ما سيهزمه فقط هو النهايه القاهرة للكل
هزيمته على يد خصم يستحيل هزيمته
فأين السئ ما فى ما تقول ؟

الف الف مبروك على الانتقال للبيت الجديد والأسرة الجديدة وربنا يجعلها باب السعد عليك

doctor mohamad يقول...

الله يبارك فيكى صفاء ، و يجعل أيامك كلها فرح ، و أشكرك جزيلا ع النقد الخالى من السلبيات،، تسلمى.

منى يقول...

ليك حق با دكتور هى جميله فعلا
ان كان المعنى ولا المفردات ولا الموسيقى
ماشاء الله
اللهم لا حسد
قدمت الاعتذار وارجو قبوله
تحياتى

مجداوية يقول...

السلام عليكم

نعم هي فعلا كده
حكيمة وجميلة فأنا لا أجامل يا دكتور ولا حضرتك نسيتني ولا ايه

اذا كانت اجابتك بنعم فهذا أمر يحتاج إلى سؤال لا بد أن يؤجل لبضع سنوات إن شاء العلي القدير بعد الزواج والأولاد ونسألك وقتها هل ما زلت تشعر بما شعرته سابقا بوحدتك بين ناسك وأهلك يا دكتور محمد ؟

أما بخصوص غلق التعليقات فقد فعلتها من قبل وفتحتها مخصوص من أجل خاطرك والله ولكن جرفتني المدونة والتعليقات لنفس المكان الذي استشعرت فيه بضرورة التوقف فهذا الأمر يأخذ من وقتي الكثير وأنا حاولت عمل توازن ولم أفلح وبعد التجربة وجدت أن غلق التعليقات هو الأفضل والأنسب لي وأيضا أوفر وقتا للآخرين فصدقني يا دكتور محمد أحيانا يلبس الباطل ثوب الحق ليلهيك عن ما هو أهم صحيح التواصل مع الآخرين هام لكن الأهم هو قول ما ينفع وكفى ,, وأتمنى أن يكون بالفعل نافعاً ,,
كما أن كل الطرق تؤدي إلى فرنساعلى رأى فؤد المهندس مش روما فهناك طرق عديدة للتواصل والذهاب للنت كافيه اعتبره فسحة وتمشية ومنفعة للناس برضه ,, معلش يا دكتور محمد إنت عارف احترامي لك أد ايه وخاطرك والله غالي جدا لكن بالفعل بعد التجربة لا عودة لفتح التعليقات بس أقولك على فكرة كويسة
ايه رأيك لو حبيت تعلق على تدوينة ليا تعلق هنا وأنا أركب التوك توك وآجي أقراها ؟ والمشاريب علينا ياللا إن شالله ماحد حوش مش فكرة برضه ها ايه رأيك ؟

مجداوية يقول...

السلام عليكم

نرجع للقصيدة
استخدام الفعل الماضي بقضيت حياتي وأنت ما زلت تعيشها لا يتواءم مع بقية الأبيات التي تتطلع للمستقبل وللعلم سوف فيها تأجيل ومنها اشتق التسويف أى التأجيل واستخدام السين أفضل سأفعل كذا أفضل من سوف لأنها تفيد الزمن البعيد

دي ملاحظتي الوحيدة
وكما قلت انها أبيات حكيمة وجميلة

اقصوصه يقول...

المقطوعه حلوه

تستحق الاعجاب :)

غريبة يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


كل سنة و أنت طيب يا دكتور محمد


و فى البوست الى فات علقت على ردي ، نعم إحسـاسك صادق أنا هى .. لو دخلت مدونتى إن شاء الله هتتأكد بس مدونتى الجديدة ...



نرجع للأبيات التى كتبتها


كالعادة رائعة


على كل حال قضيت ‏ حياتى وحيدا ‏، ولست أبالى غدا ***

قضيتُ حياتى .. يعنى انتهت؟؟ فاتتك ازاى يا دكتور ... و لست أبالى غذا تليها ، اعتقد البيت الأخير محتاج أما تفسير منك أو تعديل ..


صحيح يا دكتور أخبـار الأسود البيضاء ايه ؟؟؟ ( ابتسـامة ) .

doctor mohamad يقول...

منى: منورة _بعد غياب _ و قد طال _ ولا زال!! .. جزاك الله خيرا ع التعليق وإن كان قصير .. أتمنى تكونى بخير.والإعتذار غير مقبول ، لا لشئ إلا لغياب الفعل و فاعله و المفعول >إبتسامة<

doctor mohamad يقول...

مجداوية: "ن جميلا تر الوجود جميلا" و ها قد رأيتى المقطوعة جميلة بل و حكيمة فهنيئا لك نفسك >إبتسامة هادئة< . وبخصوص غلق التعليقات فهذا قرارك و قرارك وحدك .. >يرفع جاهدا جوانب فمه ليرسم إبتسامة وإن كانت صفراء< غير إنى أولا: سأفتقد التعليق عندك .ثانيا: ستفقدين أنت نفسك متعة هى الأروع ف عالم التدوين وهى الحوار والنقاش والذى قد يدفعنا للبحث والقراءة و الرد والتعليق .. و منى واحد أعترف أن تعليقات التدوينة أهم عندى من التدوينة ذاتها .. والأمر إليك .. فأنظرى ماذا تأمرين!

doctor mohamad يقول...

أقصوصة: الإسم حلو "أقصوصة" _ و مرحبا بك بأول تعليق لك.. شكرا.

doctor mohamad يقول...

مرحبا غريبة وألف مبروك ع الخطوبة. ربنا يتمم بخير . ده الأهم .أما عن الأسود و "قضيت" فسأوافيكى بالرد عليهم _ خصوصا أن مجداوية سبقتك بالتعليق ع نفس "قضيت".

rovy يقول...

السلام عليكم
ازيك يا دكتور ؟؟

الحقيقه .. المقطوعه جميله فعلا و اى حد يسمعها يحسها فورا ..

حقيقى تسلم ايديك و احساسك

تحياتى

doctor mohamad يقول...

أهلا أم مريم _ تسلمى _ بس حابب أسألك سؤال: هل تتفقى مع أم نسمه و مع غريبة ف تعليقهم ع كلمة"قضيت" أم أنك ترينها مستساغة؟

غريبة يقول...

الله يبارك فيك يا دكتـور محمد ...
بالنسبة لكلمة قضيت لم أرى تعليق مجدواية إلا بعد تعليقك علي ردي ..
لأنى كنت مستعجله فدخلت قرأت و كتبت التعليق و خرجت ع طول ..
بس الأهم يا أستاذ بئي تفسير المعني
لأنك ممكن تكون قاصد شئ مش وصـل لنا ..
فمثــلا تقصد بحياتك التى قضيتها مرحلة معينـة مثل أوقات الطفولة ... صفحة مثلها بالنسبة لى حيـاة .. انتقلت منها لمرحلة أخرى كانت حيـاة ...
فاهمني ...
ربما يكون لك قصد لم يصل ...

doctor mohamad يقول...

أم نسمة و غريبة : بعد التحية ‏ ..‎ ‎‏ ‏"قضيت".. رغم إنها بالنسبة لى مستساغة _ و إن كان ده لا يكفى ف الحكم ع الأشياء_ إلا إننا .. يعنى .. خلونا نفكر سوا .. لو كان أحد الناس بشحمه و لحمه واقفا أمامك وقال: "قضيت عمرى فى خدمة البلد" .. ف هذه اللحظة هل نتخيله لايزال حيا أمامنا يحدثنا أم أنه يكون قد مات؟؟ هل نشك ف لحظة أنه مازال حيا ولا يزال "يقضى" عمره؟؟ بلاشك هو لا يزال حيا و لايزال يقضى ما بقى من عمره .. فهو ببساطة يعنى بإستخدامه للفظة "قضيت" أنه قضى مافات من حياته أو حتى جزء ممافات من حياته .. ولم يقصد أبدا أن عمره قد فات وتم و انتهى تماما ولم يدر ف خلده مثل هذا التفسير لكلمته .. إلا إذا كان متحدثه ينتظر نهاية أجله أو يتمنى حدوثها >ينظر بريبه إلى مجداوية وغريبة< .. لا أدعى معرفة باللغة ولكنى أستشعر أن استخدام بعض الأفعال الماضية لاينفى استمرار وقوعها ف الحاضر .. ! .. وأنا الأن إنما أعتمد ببساطة ع حسنا العام كعرب بلغتنا .. و أحسبنى مصيبا وقد أكون مخطئا .. على كل حال .. مبروك لكم الفوز علينا ف زامبيا .. وخلو بالكو إننا سايبين الماتش بمزاجنا .. قلنا غلابة .. حرام نحرمهم م الأمل .. ورونا همتكم بقا مع الجزاير.

غير معرف يقول...

الكتور محمد (الشاعر) اسم قد عرفته من قبل أن أتعرف عليك وقبل ان ادخل المدونه ....
حامل الألقاب بين طياته والإبداع
كلما تأملت صفحاتك الجميلة
استنبطت العديد من الافكار
تطرقت لموضوع فعلا يحسسني بالالم رغم قلة الحروف
الا انني قرأته من ركن خاص
تخيلت الكثير وكأن الدنيا تقف على شفا نهايتها، وان كل شئ اصبح لا قيمة له ...بدون تعمق اكثر لا استطيع الا ان اقول رائع كعادتك


لك صادق ودي والامنيات


غير معرف ......

doctor mohamad يقول...

غيرمعرف.. تسلم ياسيدى ع وصفك الذى لم أبلغ نصفه .. حامل ألقاب ! و إبداع! .. ربنا يسامحك >إبتسامة< .. بجد و مش بأقولها تواضع _ أنا مجرد "هاوى" .. أحب الشعر ، و لم أبلغ و ما سعيت لأن أكون محترفا.. و لا آمل ف وقت من الأوقات لعمل ديوان أو حفل توقيع كما هى الموضه عند كل من "نقعت عليه العبقرية" فظن نفسه شاعر عصره .. أنا فقط أحب الشعر ولغته و كفى .. فربنا يخليك خلينا ماشيين كدا .. ماتطلعهاش ف مخى بقا إنى مبدع و بعدين أخد مقلب ف نفسى .. و تشكر مرة تانية ع لسانك الحلو.. و نستثنى من هذا كله اسم "الشاعر" .. الذى يحتل عندى مكانة خاصة .. لا كصفة .. و إنما كإسم له معى ذكريات حلوة و ارتبط بى كجزء من إسمى يعرفنى الناس به ف مرحلتين من مراحل حياتى.. .. شكرا ع تشريفك يا "غيرمعرف" و من حق كل منا أن يقرأ من ركنه الخاص.. و نحب أن نراك "معرف" بالمرة القادمة كى تطرد عنا حب الإستطلاع.

مجداوية يقول...

السلام عليكم

طيب طالما دخلنا في الجدال الزيمباوي حاقولك لأني عارفة إن حضرتك لسه في بداية أعتاب الشباب والمتكلم تحسه أشرف على الثمانين ربيعا لهذا علقت على استخدام الفعل بصيغة الماضي وليس لعيب في استخدامه لأنه كما قلت يفيد الماضي وقد يدل على استمرار الفعل حين التحدث به ولكن لأن من لا يعرف عمرك أو حالك في تلك اللحظة قد يظن أنك تكتبها من شرفة تطل على حديقة في دار المسنين ,, أنا مليش في الكورة بس زعلتني كنت عايزة زامبيا تكسب عشان يفضهم من وجع الدماغ والفلوس اللي من عرقنا وبتروح هدر
نقول مبروك ؟ ؟؟؟ بمعنى هل زامبيا نورت بأسرتك الصغيرة السعيدة إن شاء الله ؟؟

doctor mohamad يقول...

أم نسمة: الله يبارك فيكى _ بس لسه _ أنا ما نزلتش مصر بعد .. و لسه الزفاف .. دعواتك .. أنا نازل عن قريب بإذن الله .. عقبال نسمة.

doctor mohamad يقول...

أم نسمة : كنت هانسى أقولك .. مبروك .. مبروك .. ربنا يجعله خير مظهر لخير جوهر .. مبروك لإنضمامك لل"معسكر" _إبتسامة_

rovy يقول...

اعتذر بشده اخى الفاضل لأنى لسه شايفه سؤالك دلوقت و بجد انا منقطعه نوعا ما الفتره اللى فاتت فسامحنى لعدم المتابعه ..
اما عن سؤالك مع احترامى للأختين الكريمتين و معزتى للغاليه لأم نسمه الا اننى بجد حاسه كلمة قضيت مستساغه جدا
و مناسبه حتى و ان كنت شابا فأنت تعبر عن ما قضيت من عمرك اى ان كان عدد سنواته .. بارك الرحمن فى عمرك اخى الكريم..

اعتذر مره اخرى لتأخر ردى

تحياتى لك دوما

doctor mohamad يقول...

أم مريم: عذرك معك ، لا عليكى ، نورتينا .. بوجودك .. و برأيك .. أخيرا وجدت من يناصرنى وكنت قد فقدت الأمل .. و أنا نفسى أهتف دلوقت واقول: الله أكبر .. ظهر الحق .. بعد محاولة أم نسمة و غريبة للنيل من لفطة "قضيت" .. >تدور ف الخلفية أغنية الله أكبر فوق كيد المعتدى ، وأغنية والله زمااان يا سلاحى ، وكمان أغنية أم البطل< .. ولكن البلد لسه فيها أحرار .. >يخبط المنصة بكفة وتأخذه نشوة خطاب النصر< .. البلد فيها أحرار ، فليثبت كل ن فى مكانه . فليثبت كل ن ف مكانه ، إن مات عبدالناصر فكلكم عبدالناصر.. أااى أاام سبارتاكوس.. >يفيق< إيه ال أنا بأقوله ده! معلش .. يبدو الواحد فرحان بقرب نزوله مصر.. نورتينا يا أم مريم.

rovy يقول...

ههههههههه
تيجى بالف سلامه يارب و ربنا يتمم زواجك على خير و يرزقك كل السعاده ..
بس اوعى تكون كده بتوقع بينى و بين حبيبتى ام نسمه .. الاختلاف فى وجهات النظر لا يفسد للود قضيه .. :)
خالص تقديرى لها و ايضا للاخت غريبه
و لك اخى الفاضل ..
تحياتى دوما

مجداوية يقول...

السلام عليكم

بص يا دكتور بعض معركة مرج دابق قصدي معركة ((عجوز)) دابق مش حقاوح ,,
قضيت حلوة :)
زي الصين حلوة

:)

ربنا يتمم لك بخير وتيجي وترجع بالسلامة وتكون (( قضيت )) بين أهلك وناسك أحلى أوقاتك

ويا روفي أنا بس بحب أستفز الدكتور محمد عشان أنقد بثمن المشوار ماهي برضه المسافة لزامبيا كبيرة شوفي بقى تذكرة التوكتوك من هنا لهناك كام مينفعش بعد ده كله آجي أقوله تقبل مروري وأمشي لازم أحلل ثمن المشوار
:)))
ربنا يديم المعروف يا روفي
قضيت حلوة
:)

doctor mohamad يقول...

أم مريم: مرحبا بك _ أوقع بينكم! .. و بين مين ؟ أم نسمة!! طب أقولك حاجة؟.. أم نسمة دى ساعة ما بأختلف معاها و نبقى فريقين بيبقى أهون عليا أغير فريقى وأبقى ف صفها لولا إنى بأكون محسوب ع الفريق المعاكس .. يا ستى ربنا يديم الود بينكم .. و بين الجميع. و دمتى أيضا بود.

doctor mohamad يقول...

مجداوية!! طب تصدقى إنى ماشفتش تعليقك غير بعد ما علقت ع رد روفى؟!! .. أصل الصراحة بدأت أعلق الصبح _ وانشغلت _ فأنهيته آخر النهار_ القلوب عند بعضها _ تصدقى فكرتينى بقصة"قالت عجوز" .. >يشد شعره تحسرا ع خريجى اللغة العربية< .. هههه _ فاتت سنة _ يااااه _ بس كان حوار ممتع _ دام بينك و بين أم مريم و بيننا جميعا صافى الود .

غير معرف يقول...

يا دكتور انا ابدا لا ابالغ في وصفي لك على انك مبدع وحامل للالقاب لان هذه حقيقه
وايضا لا اريدك ان تكون محترفا ولا ان تعمل ديوانا لأن الأضواء ربما قد تعميك والصخب قد يفسد عليك هدوءك وصفائك.....!!!!!
من الافضل ان تبدع في صمت وتكون شاعرنا نحن فقط ... اليس كذلك ؟؟؟؟
طبعا معي كل الحق . هههه

مررت من هنا لارى ما الجديد لكن يبدو انك هجرت مدونتك
لذا انا واخد راحتي في التجول بقا...




غير معرف

مع تحياااتي

doctor mohamad يقول...

غير معرف : أشكرك ثانية ع استمرارك ف إطرائك _ جزاك الله خيرا_أنا ما هجرت مدونتى _ وما ينبغى لى _ وما أستطيع _ لعلى كنت منتظرا لتعليق مثل تعليقك يبث فيها الحياة.

غير معرف يقول...

يا سيدي الغالي لستَ بحاجه الى تعليق كـ هذا كي تكون متواجدا فــمــــ ا قصدته هو ان مدونتك في حاجه الى جديدك فقراؤك في شوق التعقيب على ما تكتبه وحنين الى التعليق على تدويناتك ....
فحذاري ان يصيب مدونتك شعور بخيبة الأمل بهجرك لها أو الملل أو ربما الضجر ..- كما أُصبت بهم انا كلما زرت المكاان لاني كلما دخلت هنا اجده مكانا مهجورا لا حياة فيه (.....) ..- هههههه..--- نعم اعلم انك ستقول : فيه عندك علامة x اعلى الصفحه ...اضغط عليها وانتهى الامر . ماتتعصبشي يادكتور

غير معرف

مع تحيااتي دائما


في انتظار جديدك

doctor mohamad يقول...

hhhhhhh.. No Comment

Powered By Blogger