مايو ١٩، ٢٠٠٨

أحلام!

‏ اليوم يوم ميلادى ‏25/5 و قد قدمت لى أختى مجداوية_مشكورة_‏ تاج . أعتبره من أجمل الهدايا و الصراحة عمرى ما فكرت أحتفل بيوم ميلادى غير أن التاج صادف يوم مولدى و أردت أن أقف قليلا لأتأمل فيما فات و أعد لما هو آت . علنى بعد اليوم لا آسى على ما فاتنى و لا أفرح بما أتانى .

فى نفس هذا التاريخ منذ عام كنت قد تركت عملى فى مجال شركات الأدوية رغم حبى له . قبلها كنت مع رئيسى المباشر عند أحد أهم نقاط عملنا و قد قال له بالحرف الواحد "خلى بالك من محمد فهو من أفضل من قابلت بهذا المجال و قد سألنى عنه إثنين من مشرفى الشركات المنافسة و أتوقع أن محمد لن يكون معك العام القادم ." _هذا ما قال و لا أعتقد أنه توقع إنى لن أكون بمصر أصلا و سأذهب لزامبيا . _ المهم و كما هو النظام ف مصر : أنت تفكر إذن أنا لازمتى إيه! و الذكاء محسوب عليك _ إذن فالغباء أفضل _ إختلق معى مشرفى هذا مشكلة قررت أترك العمل على إثرها و أتجه تفكيرى مباشرة لمشروع خاص بى و إن كان صغيرا و ليكن شركة بينى و بين أصدقاء لى و لازال المشروع قائم إلى الأن و أحمد الله ف"عسى أن تكرهوا شيئا و هو خير لكم"_ ولعلى أشكره شكرا جزيلا لدفعى دون قصد لمجال العمل الحر.

***

هذا على مستوى عملى أما على مستواى الإجتماعى ففى مثل هذا اليوم منذ عام فكرت جديا ف الزواج _ و لم أتزوج حتى الأن _ لا تسألونى ليه! ربما لإنى ربطت نفسى بشئ ما كانش مفروض أربط نفسى بيه _ اتعلمت بجد إنه من الغباء إن القلب يسبق العقل.. و إنه "إذا ترحلت عن قوم و قد قدروا .. ألا تفارقهم فالراحلون هم". و "أحبب حبيبك هونا ما عسى أن يكون بغيضك يوما ما" إيه الكلام ده؟! .. >إستغراب< ..حد فاهم حاجة؟ ماعلينا ‏.

***

نيجى للتاج بقى مع تصرف يسير بعد إذن مجداوية ‏:‏ س1‏ ‏:‏ أذكر ‏5‏ أحلام ع الأقل تخص ماضيك أو تخص مستقبلك و تحلم فيها بتغيير أشياء.. .. ماذا ستعدل و ماذا ستترك؟؟ ‏ إولا: سألتحق بشعبة علم رياضة ف الثانوية العامة و سأدخل هندسة _أجد نفسى ف الرياضة و ماديا مستقبلها ليس سيئا. _ ثانيا: سأجتهد لأخذ دبلومتين أحدهما بمعهد الدراسات الإسلامية و الأخرى دبلومة لغة عربيه غير أن الحياة العملية لم تمهلنى لذا دعونى أحتفظ بهذا الحلم قليلا. ثالثا:احفظ قرابة نصف القرآن و حلمى أن أنهيه. رابعا:حلمى الإرتباط بإنسانة مثقفة و بتفهم و _ أممم _ سأتكلم عنها ف وقت لاحق_ والأهم تكون أما لأولادى أكثر من كونها زوجة لى..و لعلى دائما ما أتذكر قول توفيق الحكيم "المرأة عدوة الثقافة فإن وجدت المرأة ذهبت الثقافة و إن وجدت الثقافة ذهبت المرأة" _ ماليش دعوة دا الحكيم .خامسا: كنت أحلم بالزواج مبكرا فى سن الخامسة و العشرين _ وهذا أغيره_ فالأولى الزواج عند 28 سنة ع الأقل يكون معك ما تحقق به حلمك و تخرس به أفواه بعض الحمقى إذا أرادوا بيع إبنتهم دون زواجها ‏_و بعيدا عن هذا فإنى أفضل الزواج مبكرا. سادسا:كنت سأجتهد فى ممارسة هواية من أقرب الهوايات إلى قلبى و هى الرسم و كنت سأبحث جديا أن أربط نفسى بهذا المجتمع فى مصر و ليس فقط الممارسة الفردية سواء حتى لو عن طريق قصور السخافة يووه أقصد الثقافة أو حتى لو وصلت عن طريق عصابات تزوير النقود.. >إبتسامة< .. خصوصا إن عندى قدرة لا بأس بها و قد إختبرتها أخيرا بتحدى لنفسى لرسم بورتريه_ ورسمت فعلا إتنين بورتريه أحدهم لوالدتى و قد سعدت به جدا جدا. و بالإضافة.. إن كان ع العصف الذهنى عندنا منه كتييير )يغمز لمجداوية( سابعا:كنت سأبدأ بالدراسات العليا فى مجال الطب البيطرى مبكرا قليلا غير أنى أجلتها لأجد الظرف المناسب و حين وجدته قدمت فأتى السفر على حين غرة_ فلعلى سأستكملها عند رجوعى._إن قدر الله الرجوع.ثامنا: لى دائما دعوة بصلاتى: اللهم لا تميتنى إلا شهيدا على أعتاب المسجد الأقصى.. قولوا آمين..

***

س2:أذكر شخصين فى حياتك حاليا كنت تود وجودهم قبل الأن؟ رجل الأعمال المصرى الذى كان سببا فى سفرى لزامبيا هنا. و مشرفى بالشركة الأخيرة الذى دفعنى بغبائه و دون قصد إلى خوض تجربة العمل الحر. _ _ _ س3:أذكر شخصين متواجدين بحياتك حاليا كنت تود وجودهم حاليا ‏؟ أولا: زوجتى التى لا أعرفها. ثانيا: إبنتى سلمى التى لم أرها._ _ _ _ _ _س4: أذكر شخصين لم تود ظهورهم بحياتك أبدا؟ >فترة صمت‏< ‏..‏ شخص واحد يعرف نفسه جيدا _ بأقوله ‏:‏ أنا كنت فى غنى عن معرفتك. _ _ _ _س5: أذكر شخصين ف حياتك حاليا و تود وجودهم دائما:والدتى و والدى ..

هناك ٦١ تعليقًا:

مجداوية يقول...

السلام عليكم
الحمد لله الحدود افتحت والمعابر اتفتحت عقبال المعابر اللى بينا وبين غزة

مرة ثناية كل عام وانت لله اقرب ولتحقيق احلامك اقرب
صدقت اخى الكريم فقد عشت السنين الماضية كلها بلا فائدة لدينى او لنفسى واحمد الله ان العمر لم ينقض بدون ان اصحو من غفلتى فالحمد لله رب العالمين

ربنا بارك فى عمرك يا دكتور محمد
وبرضه مشفناش لا تورتة ولا حتة بسطة طيب ادينا حقنا ناشف
هى العملة عندكم ايه الجنية الزمبيزى برضه؟؟

tarek alghnam يقول...

اخى الحبيب
سعيد بدخولى مدونتك الرائعة
ربنا يحقق كل امالك واحلامك
اتمنى ان تتحقق كل امالك الشخصية ولوطننا الحبيب
متعك الله بالحب
وادعوك للتواصل معى
ودمت بحفظ الله

أريــــــــــــــــــــج يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
doctor mohamad يقول...

مجداوية : إنتى عايزة تكبرى نفسك بالعافية يعنى؟ إيه رأيك بقى إنك لسه صغننة و صغننة خالص كمان _ هذا ما أراه بمنتهى الوضوح _ و أنا اعتدت أن أصدق ما أراه لا ما أسمعه _ أنتى من اليوم أختى الصغيرة _ دا حتى أنا هممت أسألك : ماعندكيش أخت زيك كدا بس تكون أكبر شويه صغنططة؟؟ >إبتسام< .. و تكون مشاكسة كدا و حقانية و جدعة زى اختها .. أه صحيح.. إنتى ما علقتيش على نقطة البورترية! زمانك بتقولى دلوقت :"هو كل واحد رسم رسمة هيحسب نفسه فنان!! جاتكو ال...! مليتو البلد!" _ ربنا يسامحك.

doctor mohamad يقول...

طارق غنام .. أخى الكريم .. ألف مرحبا.. أشكرك يا طارق على كلماتك الذوق بحق المدونة _ اللهم حقق أحلامنا جميعا _ لكن بصدق يا طارق لو تحققت أحلام وطننا راح تحقق أمالنا _ )أما جروح نفسى فقد عودتها بلسم الرضا لتزول .. غير أن السكوت عن جرح قومى ليس إلا التخاذل المرذول(.. شرفتنا جدا يا طارق و للتواصل دائما بإذن الله._ أدعو لك بما دعوت لى به ..و ما أروعه دعاء.. متعك الله بالحب.

doctor mohamad يقول...

لوما : الله يبارك فيكى _ و إن كنت لا أدرى أيهما أولى هنا.. التهنئة أم العزاء؟!_ دعوتك بالتوأم لفتت نظرى _ من فمك لباب السما .. >إبتسام< .. إن كان كذلك فليكن سلمى و يوسف _ ثم ندى و ياسين . ثم.. كفاية كدا بس نخطب الأول!!

مجداوية يقول...

السلام عليكم

بعد كتابة واجب كمبيوتر استمرت ساعتين لما ايدى وقفت قلت استريح شوية هنا الاقيك سائل سؤال يعنى حاضطر استخدم ايدى تانى
بس مش خسارة فيك عشان قولت انى صغننه ههههههههه بينى وبينى ومتقولش لحد انا حاسة نفسى عيلة بجد بس اوقات باحس انى اكبر من ابو الهول شيزوفرانيا بعيد عنك
المهم
البورترية صحيح نسيت اذكره بس اقولك على فكرة لو عندك اسكانر اطبعهم ونزلهم على الكمبيوتر وبعدين نزلهم على المدونة أو صورهم بالموبايل ونزلهم على الكمبيوتر
عشان اشوفهم واقدر اقيمهم واقول انك فنان ولا ( ابتسامة خبيثة متعالية )
ودى وصفة سهله ودى وصفة هايلة
ها ياللا بقى شوفلك طريقة ونزلهم على المدونة و ممكن تحطهم على الشريط الجانبى زى ما أنا حاطة صور عصفور الجنة اللى معلقتش عليها ولا قولت لا حلوة ولا وحشة ولا حاجة أبداولا كأنى عملت نيو لوك للمدونة بلوحاتى الفنية العظيمة (مصادرة على أى نقد ) محدش اخد باله غير أخونا ابراهيم صاحب مدونة ما علينا
طيب ما علينا وابقى قولى رأيك
انا كمان على فكرة رسمة بورتريه لأمى بس هى مشافتهاش ..ربنا يخليلك والدتك يا رب
وكفاية كده عشان ايدى وجعتنى وأنا اصلا فى اجازة
سلام وفين التورتة

ammola يقول...

كل سنة وحضرتك ومصر وزامبيا بكل رفاهية وخير وديمقراطية وكده
هندسة ايه بس ...ده انا دايما اقول الدكاترة البيطريين دول ناس حساسين اوى اوى وكلهم رقة وطيبة تقوم تقوللى هندسة؟
حتزعلنى منك..خلاص بأه قلنا ننسى الماضى والناس اللى فيه ونشوف حالنا وبرضة مانلغيش قلبنا عارف ليه؟لانه مش بمزاجك يعنى لما يحصل مش حيكون عندك اوبشن العقل ده خالص وساعتها أنا باه اللى حافكرك يا دكترة واقعد انأرزك واقولك عقلى راح فين راح فين؟؟
:)
بالنسة حضرتك لزوجتك فهى فعلا ست أميرة وأقل حاجة انك تقول فيها الكلمتين الحلوين دول..أما سلمى فأنا زعلانة منها اوى مش بترضى تدينى من الدوريتوس بتاعها مع أنها بتخلص لى الشيبسى بتاعى ودايما تقوللى وانا جاية حاجيبلك تعبان من زامبيا علشان يقرصك..وانا اللى كنت باخدها معايا البحر دايما..ياللا حاسامحها علشان باباها ومامتها ناس طيبين
ربنا يطول فى عمر الوالد والوالدة وكفاية انهم انجبوا للبشريةواحد زى حضرتك
سلام باه..الدنيا كتمة كده النهارده واللا انا اللى مخنوقة واللا ايه بالظبط

doctor mohamad يقول...

مجداوية: >يبحلق مستغربا< .. عايزانى أنزل صورة أمى بورتريه ع المدونة ؟ يا نهار.. دا أنا كنت جتلت ال عم راح يبص لها أو حتى يبربش ف وش صورتها .. أولا يا ستى الصورتين اللى أنا رسمتهم بورتريه .. ف مصر . ليه ما جبتهمش؟ .. علشان لو حصل لى حاجة يا مجداوية .. رسالة الفن تعيش >يرفع يديه لصدره و نظرة ف الأفق و يوسمع صوت تصفيق حار< ..المهم _ يوما ما هانزل الصورة التانية أه اللى هى صورتى >يرفع ياقة قميصه و نظرة و نظرة متعالية زى بتاعتك ولا مؤاخذة< .. بس لما أرجع لمصر.. بس بجد أنا كنت عاملهم تحدى لنفسى .. و حين عرضت الصورة على عائلتى لم يشكوا أن هذه أمى أو أن هذا أنا _ لكنى لم أدرس طبعا مثلكم _ و يهمنى رأيك لما أضع البورتريه يوما ما .. زائد إنى رسمت صورة لوالدى تحمل ملامحة غير أنها كلها خطوط مستقيمة و ليست منحنية و لا أدرى إن كان لهذا النوع من الرسم إسما أم فقط مجرد رسم؟؟ _ أنا سميته تكعيبى سريالى _ أممم إسم ظريف >إبتسام<

doctor mohamad يقول...

أمولا: نسيت أقولك_ على فكرة.. الطرف التانى كان متعلق بالحلم أكتر منى بل هو من دفعنى للتمسك به _ غير أنه و ياللأسف لم يسعى )يسع( للتمسك به_ فى حين أنى سعيت بكل جهد إنى إنى أضحى من أجله )أعنى الحلم( _ _ لكن مع أول ضغطة إستسلم دون مراعاة إن فيه طرف تانى كان مشاركه ف الحلم _ إن جاز تسميته حلما_ أول ضعطة فقط _ صدقينى خيبة أمل لا توضف . . ربنا يوفقك ع كل حال. _ و أشكرك لكلماتك العذبة.

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .

اولا يادكتور اعتذر جدا لغيابى وتعليقى متاخر بس فعلا والله النت عندى الايام دى مش مظبوط معايا خالص ادعولى وكمان امتحانتى دعواتكم معايا .
كل سنه وانت طيب يادكتور وطبعا جات متاخر معلش ويارب يعطيك العمر كله يارب دايما ويحقق لك كل ما تتمناه دايما .

وكل ما فات يادكتور من سنين مضت لا تنظر اليها ولا تفتكرها ابدا انظر للمستقبل واكيد المستقبل خهيبقا احسن بكتير .

لا تنظر خلفك ولا تنظر لاى شىء مضى بل انظر امامك ولكل شىء ياتى من جديد.

وربنا يارب يرزقك بالزوجه الصالحه الى هى تكون زوجه وام لاولادك واتمنى ان تكون مثل ما تتمناها واكتر ويرزوقك بالذريه الصالحه الى هى سلمى ويوسف ان شاء الله ويباركلكم فيهم دايما .

ويارب يبارك للوالده والوالد دايما يارب ويرزقك ممكن لا تحتسب من امور دينيه وامور دنيويه .

بس يادكتور انا مش هتنازل عن التورته وبحبها تورته شكولا يارات يعنى .

دومت بود دايما وبخير

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم اخي الدكتور محمد
اولا يوم ميلاد سعيد واسال الله العلي العظيم ان يكون عامك المقبل اكثر طاعة وتقربا للمولى عز وجل وان تحتفل به مع زوجتك باذن الله التي تكون لك زوجة واما لاولادك وتعينك على طاعة الله وتكون مثقفة او تثقفها حضرتك
دة مهم جداااااا اسالني انا
ربنا يحقق لك احلامك كلها كلها يارب وترجع لنا بالف سلامة
بس انا كنت فاكرة ان عمر حضرتك اكبر من 28 سنة انا فهمت كدة من التدوينة
اول مرة اعرف حكمة انا افكر دي ضحكتني اوي
وبعدين انا معاك جدا في موضوع الزواج مبكر دي اوي
تحياتي

نبضات يقول...

كل سنه وانت دائما طيب ومدونتك طيبه
يقول الشاعر
مشيناها خطا كتبت علينا ومن كتبت عليه خطا مشاها
فكل شىء فى حياتنا مكتوب وفى حاجات بتكون مفاجات لينا فى الحياه ممكن نضايق منها فى الاول ثم نكتشف حكمه ربنا فى اتجاهنا الى هذا الطريق بالذات

بالنسبه للزواج اختلف معك ان الزواج ليس له سن ودى وجه نظر خاصه المهم الانسان يعرف يختار من يشاركه جميع لحظات حياته من غير تسرع لانها تدبيسه العمر كله والاختيار ليس بالعقل او بالقلب ولكن الاتنين معا لان مشاعر القلب هيا اللى بتخلى الانسان يستحمل غيره وهذه مشاعر جميله صعب الانسان يحرم نفسه انه يحسها وفى نفس الوقت يجب ان يكون لها اساس يحميها من التقلبات لان قلوب العباد بين اصابع الرحمن وهو الاساس العقلى للارتبط واللى بتكون اعمدته الدين والمبادىء والثقافه والتفاهم

واخيرا.... مش حلو ان احنا ننظر على النصف الفاضى ولازم ننظر للنصف المليان عشان نكون متفائلين وعندنا امل فى بكره
لان من عنده امل فقد امتلك كل شىء.والامل هو الهواء اللى بتنفسه عشان نقدر نواصل مشورنا فى الحياه

تحياتى

doctor mohamad يقول...

ضى القمر: لا تعتذرى _ ربنا يعينك ف إمتحاناتك _ بل أنا سعيد بمتابعتك للمدونة حتى أيام إمتحاناتك. بالتوفيق.. أما التورته فالسكريات غلط ع الصحة.. لا ترتة بعد اليوم.. >إبتسام<

doctor mohamad يقول...

نونو: أم يوسف: أول مرة تعرفى إنى 28؟ .. >إبتسام< توقعتى أكون أكبر و لا أصغر؟ .. وليه؟ .. تحقيق و محضر ههه.. لا يغرك ما أكتب _ دا بس منظر >إبتسامة<.. أما بالنسبة لموضوع مثقفة فأنا مش أقصد تكون ضليعه ف الثقافة أو بتحضر دكتوراه _ كل ما أحتاجه إنسانه تكون بتقرأ و بس _ القراءة كافية بتوسيع المدارك و تهذيب النفس و إنماء الذهن و إكساب الخبرات و .. و.. _فوائد لا تحصى _ و كل ده هينعكس على بيتها و أولادها _ _ بس هى فين؟ ؟ ؟.._ _ و أما عن الحكمة .. فكم فى مصر من حكم.._ _ و الزواج مبكرا جيد جدا ف حالة إذا ما وجدت الشريك المناسب و استطعت الباءة. _ تسلمى أم يوسف.

doctor mohamad يقول...

بنضات: أولا منورانا _ ثانيا: مدونتك شوقتنى لساقية الصاوى لعلى سأزورها يوما ما بعد رجوعى لمصر. ثالثا: لو اختلفتى معى فلن أختلف معك_ و لما قلتى : الزواج ليس له سن _ فأنا رجعت بسرعة أقرأ البوست لعلى قلتها سهوا أو خطأ.. غير إنى الحمد لله لم أجد _ و صدقينى أنا منى واحد إن لم أجد من تشاركنى حياتى و تكون جانبى و تساندنى و تساعدنى و تدفعنى للأمام فلا أعتقد إنى هاتزوج .. أنا ذكرت إنى أفضل الزواج بدرى للقادر ماديا و حينها لا يدع المرء أمره للوقت ليوقع بطريقه الإنسانة المناسبه إنما سيسعى هو و يبحث _ _أما نقطة العقل و القلب فأنا معك تماما أن يكون الإثنين معا غير أنك و كما ذكرتى أن "المشاعر شئ جميل رائع _إنما لازم يكون لها أساس يحميها و هو الأساس العقلى ".. فهل ينفع إننا نبنى حوائط المشاعر فى بيت الزوجية دون أن نضع أساسات العقل؟؟ .. و هذا ما قصدته أنا بقولى إنى ضد أن يسبق القلب عقله.. فقط أن يرسل الإنسان عقله يمهد له الطريق _ حتى إذا ما وضع قلبه إطمئن و ارتاح و سكن و تقلب فى مشاعره بارتياح _ _ _ و على العكس تماما لو أرسل قلبه أولا لما كان للعقل دور أبدا .. و كلنا يعلم أنه بمجرد أن يحب الإنسان ينتفى دور العقل تماما .. ربما نكون متفقين معنى و مختلفين لفظا يا نبضات.. _ أما بالنسبة لباصص للنص الفاضى .. فهلا أكملتى _ مشكورة_ بقية العنوان؟؟.. >إبتسام< .. لا زلت أحفظ كلمة رائعة للعقاد _ و هو ما أقصده بتسميتى هذه للمدونة_ إذ قال: " إن أولى خطوات التقدم هى أن نعترف بأننا على خطأ" _ فحين ننظر للخطأ فإنما لنعالجه و حين ن.."بص للنص الفاضى" فإنما لنملأه. _ _ سعدت بتعليقك و نقاشك .. و منوره المدونة.

rovy يقول...

السلام عليكم
اولا وقبل كل شىء نلحق تقول كل سنه وانت طيب وعقبال 100 سنه .
وبعدين بجد ليه كنت قافل التعليقات
كنت خايف لحسن نجيب معانا هدايا كثير ونكلف نفسنا ولا ايه الحكايه .
ربنا يحقق لك كل احلامك وان شاء الله عيد ميلادك الجاى تكون اكثر من امنيه اتحققت يااارب .
دمت بخير و سعاده
تحياتى
rovy

doctor mohamad يقول...

أم ياسمين : و إنتى طيبة _ قفل التعليقات كان غلطة تم تصحيحها مباشرة _ نأسف لهذا العطل الفنى _ شرفتينى كتير بزيارتك_ عقبال ما تشوفى ياسمين عروسه.

غير معرف يقول...

امممممممممممم
السلام عليكم

بالنسبة لعيد ميلادك ......

الحكم اعتقد معروف



نسأل الله أن يكون ما هو آت من عمرنا خير مما مضى

ونسأله الثبات والهداية

doctor mohamad يقول...

حكم؟؟ .. حكم إيه يا بيبا مش فاهم!!! .. أها أها افتكرت .. تقصدى يعنى حكم مصر؟؟ .. >>يبدأ الكلام بلهجة رئيس شاب أو أرستقراطى قديم<< .. أناااا الصراحاااا أجلت التفكير ف الحكاية دى شوية .. أو يعنى سيادتك تقدرى تقولى صرفت نظر عن الحكم مؤقتا خصوصا بعد ما كتر الكلام حواليه _ إشى توريث و إشى تعديل دستور و إشى حرية و إشى ديمقراطية _ وجع دماغ _ >>تنقلب لهجته للهجة معلم و تاجر فواكه<< .. بينى و بينك إن ما كانتش البلد تقع كدا قدام الواحد موزه مقشرة يبقى يفتح الله_يعنى هو اللى خلقها ما خلقش غيرها؟ _ >>يفوق و ينتبه لنفسه<< .. حكم إيه يا بيبا ربنا يسامحك؟؟ _ إيكونش تقصدى الحكم الشرعى؟؟ أهاااا _ بقى كدا تخلينى أتهجم على الريس و إبنه و هم رؤساء زملا؟ _ _ _بصى يا بيبا أنا ما جبتش سيرة عيد ميلادى خااالص أبدا _ أنا تكلمت عن يوم ميلادى اللى هو 25/5 _ يوم عادى _ ليس فيه حكم و لا حتى انقلاب. . لو كل واحد عمل يوم مولده عيد .. مش هنخلص .. إطمئنى بيبا _ و أشكرك لتنبيهك الكريم

م م يقول...

كل عام وانت بخير اخي الشاعر وعقبال الاولاد ... ولو انك لم تفكر في دعوتي للاحتفال معك رغم قرب المسافة بين السنغال وزامبيا .. مدونتك منورة عندي في المدونات الصديقة ياعم انا غيرت اسم المدونة ضع مدونتي الجديدة عندك .. لا تنسانا من الدعاء ولا تنسى ذكر الله

doctor mohamad يقول...

أهلا أهلا طريقان.. كيفك يا أنا؟؟ .. رائع أن نتواصل بمدوناتنا بعد تواصلنا عبر نقاشنا طول الليل بغرفتنا الحبيبة لقلبى "لقاء الخير" .. يا طروقه أنت أول المدعوين بس فين الهدية؟؟ >>إبتسامة<< .. بس استنى هنا .. سنغال إيه؟ هزار و لا جد؟؟

م م يقول...

ممممم اشعر بالغيظ.. اولا اجيب على سؤالك .. لا لست في السنغال لكن الاجواء في مصر لا تختلف عن السنغال كثيراًً ... بخصوص شعوري بالغيظ... ياعم غير الرابط انت حاطط اسم طريقان عندك ديكور www.lawa3y.blogspot.com

doctor mohamad يقول...

أولا يا طريقان : أنا أضفت مدونتك بس إنت اللى غيرت العنوان _ جرب تسأل و بلاش تتقل لأحسن تاخد ع النسياااان >>تصفيق حار<< .. أحم إحم معلش القافية حكمت يا طريقان _ أنا هاغير عنوان المدونة ف أول زيارة ليا للنت كافى _ لإنى باتابع حاليا و باكتب مستعملا الموبايل .خلاص؟ إتفقنا؟ .. لكن أنا ليا عليك عتاب يا طريقان _ بقى مصر زى السنغال؟ حرام عليك يا أخى!! ينفع كدا تظلم السنغال؟؟ طيب دا السنغال عندهم إنتخابات ديمقراطية و رئيسهم منتخب.. إنتو عندكو كدا؟؟ .. >يبتسم ألما< .

PrInCeSS BeRy يقول...

اولا كل سنة وانت طيب هية متاخرة طبعا لانى لسة داخلة اول زيارة المدونة

وربنا يطول فى عمرك وتحياتى لك

doctor mohamad يقول...

أهلا بكى برنسيس بيرى _ مرحبا بزيارتك الأولى _ و أنتى طيبة _ أنا حاولت أعلق ف مدونتك بس أوبشن تأكيد الكلمة ده بيتعبنى جدا خصوصا إنى باستعمل الموبايل ف الرد و التصفح و الكتابة فالأمر شاق جدا عليا بعد ما أكتب التعليق أفاجأ بإنه ضااااع كله _ _ _ موضوع الصمت قصير و ف الصميم. _مرحبا بكى مرة أخرى.

wael يقول...

سيبك من اي حاجه كل سنه وانتي طيب وعقبال مليون سنه
ومبروك الخط عندك كبر ودلع بقا
اعذرني على تأخيري بس والله ظروف

غير معرف يقول...

ألف مبروك دكتور ..وحقق الله متمنياتك

ومعلش على التأخير ..ظروف خارجة عن ارادتى..

نور الله دربك ..وحقق احلامك..


تحياتى..

doctor mohamad يقول...

مرحبا بك دكتور وائل .. بعد غياااب .. و إنت طيب .. نورتنا .. و الخط كبر فعلا.. يبدو إنه بيكبر مع الوقت.. >إبتسامة عريضة<

doctor mohamad يقول...

مرحبا بك دكتور وائل .. بعد غياااب .. و إنت طيب .. نورتنا .. و الخط كبر فعلا.. يبدو إنه بيكبر مع الوقت.. >إبتسامة عريضة<

doctor mohamad يقول...

تسلمى يا قمر المغرب .. يا هلا.. لا تعتذرى.. يكفى إشراقك مرة أخرى . .دائم المغرب عامر بأهله.. لكن_ هو الناس أكتر ف المغرب؟ و لا العشا؟؟ >إبتسامة< .. هذه دعابة.

doctor mohamad يقول...

تسلمى يا قمر المغرب .. يا هلا.. لا تعتذرى.. يكفى إشراقك مرة أخرى . .دائم المغرب عامر بأهله.. لكن_ هو الناس أكتر ف المغرب؟ و لا العشا؟؟ >إبتسامة< .. هذه دعابة.

ammola يقول...

السلام عليكم
مش كفاية احلام بأه ونشوف شغلنا؟؟؟
واللا حتعمل زى ناااس
فضلت عايشة فى الاحلام لما فى الاخر بقت بتمشى وهى نايمة
:)
طبعا انا عارفة ان حضرتك مشغووووول
الله يكون فى عونك..عمايل البامية مش سهلة خالص أنا عارفة وطبعا أكيد دلوقتى الشغل تقل ودخلتوا فى مقرر صينية البطاطس
ربنا يستر بس وتطلع بطاطس فى الاخر
:)

غير معرف يقول...

السلام عليكم
كل عام وانت الى الله اقرب
وعلى طاعته ادوم
ولسنة نبيه اتبع
وللقران احفظ
وللجنة اقرب
وعن النيران ابعد

معذرة الامتحانات تشغلنى كثيرا
دعواتكم
اسال الله ان يحقق لك احلاما مادامت فى طاعة الله
ويرزقك كل خير الذى يعينك على تحقيق احلامك والتقرب الى الله

عندى سؤال
بعد تخرج حضرتك
ليه مدرستش فى معهد دراسات اسلامية

اما بالنسبة لدراسة الفن فهذا يعبر عن حسكم ادامه الله عليك

وفقنا الله جميعا

doctor mohamad يقول...

أمولا: إنتى بتتريقى ع البامية بتاعتى؟ و كمااان البطاطس؟؟ >يفيق من وقع المفاجئة< .. وكمااان ف مدونتى و بين زوارى؟؟؟ .. يانهار مش فايت!.. طيب يكون ف علمك بقى.. أنا ف إحدى صوانى البامية اللى نجت من الحرق ف الفرن كان تعليق زميلى عليها كالأتى : بأقولك إيه .. إنت ما عدتش تعملها تانى أبدا .. هتعمل مشاكل ليه بينا و بين زوجاتنا؟ .. سيبنا ف حالنا متجوزين و خلينا راضيين و فاكرين إنهم بيعرفو يطبخو _ _ تم كلامه_ شوفى يا أمولا.. إحنا ممكن نكبر دماغنا أه و ناكلها بمزاجنا أه.. بس ساعة الجد تلاقى أشهر الشيفات رجاله من أول الشيف أسامه لحد الشيف سعيد.. و كل ما يهم المرأة يقوم على رأسه رجل من أول مهارة الطبخ حتى ااا بيوت الأزياء العالمية .. >يجفف عرقه و يرفع ياقة قميصه بعد أن انتصر لنفسه و لبنى جنسه< ..أما بالنسبة للأحلام.. فاللى بيته من أحلام ما يزقلش الناس بالطوب ..

doctor mohamad يقول...

شيماء: ربنا يوفقك.. و أشكرك لدعواتك .. أسعدنى دعائك هذا.. أما عن سؤالك فببساطة: الواحد بعد التخرج بيبقى عنده أولويات _ بيبدأ يفكر _هيشتغل فين؟ و ف أى مجال؟ و هيكون نفسه إزاى؟ و هيتجوز إمتى؟ و هيتجوز أصلا و لا لأ؟ _ _ أول ما تخرجت اشتغلت مباشرة و أخد شغلى كل وقتى _ بمعنى الكلمة_ ف مزرعة أبقار حلاب _ كنت أبيت بها ليل نهار و هذه هى عيشة الطبيب البيطرى إذا أراد العمل بمجاله ف مصر. فتركت المجال لأعمل بمجال أخر لعلى أجد الوقت للدراسة و ممارسة أنشطة أخرى غير صيد الفلوس _ فللإنسان منا جوانب متعددة و ليس جانب مادى فقط .. فالإنسان لازم يقرأ و يمارس رياضة و له مجال إجتماعى و له طموح ف دراسات عليا بمجاله أو بمجال أخر يرغبه . . و لكنى لم أجد تنتوووفة وقت .. فالمجال الجديد مجهد جدا و يبلع اليوم كله .. أدركت بعدها إن العمل لجلب المادة ف مصر يتطلب منك العمل الشاااق لتحصل ف النهاية على ما يؤهلك للزواج بعد سن الخمسين.. بعدها إتجهت للعمل الحر .. غير أن السفر لم يمهلنى حتى ألملم نفسى.. عموما دبلومتا دراسات إسلامية و لغة عربية لا زالتا حيتان ترزقان بتطلعى .. تمت.

غير معرف يقول...

السلام عليكم .

اولا ارحب باموله بعد اذن دكتور محمد طبعا واقولها انتى كدا يااموله بتتريقى عليا انا لانى انا الى قايله للدكتور محمد على طريقه الباميه (وجه حزين)

وطبعا دكتور محمد معجب بيها وقالى ان كتير جدا معجبين بيها يعنى المفروض بنات زى بعض يااموله تدارى عليا حتى ولو وحشه .

بس دكتور محمد طبعا اعطى لي شهاده اعتز بيها ان الباميه حلوه واعمل زيه ارفع ياقه القميص بس انا مش لابسه قميص مش اعمل زي دكتور محمد وافتخر بالباميه وخلاص مع انى مش بحبها

تحياتى لدكتور محمد وتخياتى لاموله .

ملحوظه فين مجداويه ؟؟؟؟؟؟وفين الطفطف بقالهازمان مش بتخدنىاه والف معاها !!!!

ammola يقول...

بعد اذنك يا دكتور...معلش حضرتك اللى مطمعنا فيك بأه أمرك لله
ضى القمر...أنا شاكة اتك تكونى انتى اللى قلتى طريقة البامية للدكتور
ضى القمر..الاسم ده مايعملش بامية أبدا..ده يعمل مارون جلاسيه واللا باستا فلورا
لكن مادام مصممة يبقى مصدقاكى
لا و شفتى الدكتور عمل ايه؟؟
قعد يسرح بيا ويقوللى صحابه مش عارف قالوا ايه وانها بامية ناريخية
اللى ماجاب سيرتك فى التحقيق
اللى مالمّح حتى ولو من بعيييد انك صاحبة الفضل
انا لو منك...واللا بلاش حرام ده فى غربة برضة
وكمان طلعت حلوة وانتى مش بتحبيها؟؟
ده انتى جبروت بأه آل ويقولك الشيف أسامة
طيب ما الشيف أسامة مامته اللى معلماه
:)
ولايهمك يا ضى امسحيها فيا"مش البامية"وماتزعليش
يبقى لك عندى ملوخية يالارانب
:)
اوكى يا دكتور محمد..كل شىء بان وانكشف

غير معرف يقول...

السلام عليكم

ربنا يكرمك يارب يااموله ويجبر بخاطرك زى ما جبرتى بخاطرى لا والله يااموله الحمد لله والله جميع الاكل بعرف اعمله احبه او مش احبه وربنا يخليكى يارب على مجاملتك الجميله دى .

معلشى يااموله زى ما قولتلى فى غربه بردوه وربنا يسير ليه اموره يارب ويوفقه فى غربته معلشى .

اموله اقولك حاجه ومش تزعقى فيا مش بحب الملوخيه ولا الارانب بس الحمد لله بعرف اعملها (وجه مكسوف للغايه )(وجه حزين)

مجداوية يقول...

السلام عليكم

بامية وبطاطس !!!
هو أنا جيت بعد التورتة بزمان كده !!!

اه صحيح ده عدا عشر ايام بس انا لا شوفت تورتة ولا لحقت البامية ولا البطاطس اكلتهم أموله وضى القمر

مش تسألى عليا يا ضى وتسيبيلى شوية دا أنا ركبتك الطفطف معايا !!
ما علينا
ازيك يا دكتور محمد انا لسه شايفة برنامج بيقولك فيه ان الدلتا احتمال كبير تغرق فى الخمسين سنة اللى جاية لارتفاع مستوى الماء ممكن تشوف لنسمة عقد عمل عندك بس على العموم عندهم حق مساحة الرملة على شواطىء الاسكندرية خلاص مفيش ومية البحر فى الشتا والنوات بتوصل لنص الطريق باين الحكاية قربت

بس انا الدنيا عندى خروبى وسمعت البرنامج دة قلبت على بتنجانى
وقريب جدا حتسمع انى فى المعمورة

المعمورة دى مستشفى البتنجان مش للتصييف

مجداوية يقول...

اه عشان نغير بقى بطاطس بامية بطاطس بامية

ماله البتنجان
بالحق يا ضى أنا شوفت انك سألت عليا بعد ما كتبت لأ بجد أهل المحلة دول فيهم الخيط قصدى الخير بس النسيج غلب ربنا يكرمك يا رب وعشان سؤالك ده تعالى خدى لفه معايا بالطفطف بس خدى بالك أنا آخر الخط بتاعى زى ما قولت المعمورة انزلى المندرة أحسنلك

doctor mohamad يقول...

ضى القمر: إيه الفضايح دى؟ _ طيب إستنى لما كنت أتهنى شويه! _ >إبتسام< .. و أنا لتانى مرة باعترف لضى بالفضل .. >للمرة التانية واخدة بالك يا أموله؟؟< ..و بلاش طفاطف ف المدونة بعد إذنكم عشان العفار و التراب!! >يقول ف سره :ربنا يسامحك يا مجداوية< و كمان معمورة و مندرة و آخر الخط!!

doctor mohamad يقول...

أمولا: بقى الشيف أسامة مامته هى اللى معلماه؟ >يبتسم حتى النواجذ< .. كانت غايبه عنى النقطة دى خااالص .. أشكرك ع التوضيح الهايل ده .. >يعض أنامله من الغيظ< .. أنا لحد كدا و سلمت خلاص_ إنتى كسبتى النقااااش_ _ لكن استنى_ بقى أنا ما ذكرتش فضل ضى ف التحقيق_ شكلك بتهدى النفوس. طيب حااااضر.. هتضطرينى أقول الحقيقة المرة لضى: على فكرة يا ضى المارون جلاسيه و الباستا فلورا دول أصلا أصلا شتيمة .. إوعى حد يفهمك إنهم حلويات _ و ربنا يهدى النفوس. . أل الشيف أسامه علمته مامته أل .

غير معرف يقول...

السلام عليكم

تهديه النفوس يادكتور مش هتعرف لانى الحمد لله اعرف الباستا فلورا وبعرف اعملعا وطعهمها جميل جدا وبتعجبنى اوى وبيعجبوا بيها اوى هنا .

مش تخافى يااموله محدش هيعرف يهدى نفوس بينى وبينك ابدا حتى لو شتيمه انا متقبلها منك جدا .

وربنا يخليك طبعا يادكتور على المجامله منك دى جدا واى باميه يادكتور او بطاطس او حتى باستا فلورا .

الحمد لله انك بخير يامجداويه بقالى فتره مكنتش بشوفك وخلاص مستنيكى بالطفطف علشان الف معاكى شويه وكمان الدنيا حر جدا فى المحله والف معاكى فى اسكندريه ابقى ابعتيلى دعوه علشان اجى ازور اسكندريه بس يارب يكون ميعاد الطياره مناسب معايا علشان مش ببقا فاضيه اوقات كتير اوى:d

على فكره يااموله ممكن الشيف اسامه يكون واخد كورس بعد لما مامته علمته .

وربنا يخليكى يارب يااموله يارافعه من روحى المعنويه ونصفانى كدا (وجه مكسوف )

مجداوية يقول...

السلام عليكم

زيارة مفاجئة ومتكرره
بس المرة دى لاقاء بيان

لكن طويل شوية وتحملنى لأنى حابعتلك اللى حيسألنى عندك يقروه,, ليه مدونتك بالذات ومش فى مدونتى لأنك حضرت احداث وكنت طرف فيها حأذكرها

أصدرت مجداوية فرمان مجداوى على نفسها بالانسحاب التدريجى من الادمان التدوينى وعند تمام الشفاء سيكون فى الأمور أمور
لماذا؟

تتذكر أخى الكريم صراعك مع المدعو المجادل الأخخخخخخخ ضياء النجار ؟ طبعا تتذكره
احسب معى كم استغرقت هذه التعليقات والردود من وقت ومجهود نفسى وعقلى وكم حزنت عندما توصلت فى النهاية أنك تناقش مجادلا مدعى العلم والثقافة وهو دارس لعلم التفاوض كما ذكر على نفسه !!!!
هذا الوقت والمجهود أهدرته أنا ايضا معه بلا طائل ولا فائدة بل بالعكس حرق دمى وعلى الضغط عليا بتصنعه الأدب والثقافه ولم أكن اتصور اطلاقا أن يكرس كل وقته لمحاربة دينه ومحاربة الملتزم والمتدين ويعترض على كلام الله بوصفه المتزينة الغير محجبة بالمتبرجة واعتراضه على تسمية المسيحيين نصارى !!!!! فمن سماهم ؟؟هل هم السلفيون أعداءه ؟ظ بل هى مسميات من الله فى القرآن
لهذا أحسست بالندم أنى اضعت الوقت الذى كنت استفيد منه سابقا فى حفظ القرآن فتأخرت عن محفظتى وتأخرت عن دروسى لمتابعة مدونتى والتعليقات والمدونات الأخرى وهو ادمان ويسحبك شيئا فشيئا من الأمور الأخرى وحتى بمحاولتى الأخيرة فى أخذ اجازة والابتعاد كان ذهنى مشغولا بما يجرى هنا وهناك

التدوين دنيا أخرى تلهى الى أقصى درجة من لديه وقت فراغ والمفروض الا يكون لدينا وقتا للفراغ بل تعدت وقت الفراغ وطغت على أوقات العمل أنا نفسى كنت أقنع نفسى بعكس ما أكتبه الآن واقنع غيرى به وان التدوين رسالة وقه يكون بالفعل فيه فائدة للبعض لكن ما يستهلكه من الوقت أضاع هذه الفائدة
قد يكون هناك حلول أخرى لعمل التوازن بين هذا وذاك لكن انا لم استطع فعل هذا التوازن وأحس بالتقصير الشديد وأحس ان المد يسحبنى الى قلب هذه الدنيا المصغرة وانا كنت قد نجحت فى اخراج نفسى من سحب الدنيا الكبيرة

ان عالم التدوين به أيضا ملائكة وشياطين
وشياطين المدونات يجادلونك ويضيعون عليك أوقاتا رائعة كنت تنعم بها مع نفسك ومع الله

انا للآن لا استطيع اخراج نفسى نهائيا من هذا العالم أو الوصول لحالة الشفاء التام من هذا الادمان لكن سأظل اقاوم نفسى واقاوم شياطين الانس والجن لكى أعود الى جزيرتى وفى رحلة العودة لا بد من زيارة كل الملائكة وشكرهم وحثهم أيضا ألا يتركوا أنفسهم للمد وأنصحك أخى الكريم فى غربتك باستغلال معظم وقتك بعد العمل فى دراسة دينك واللغة كما كنت تنوى و من خلال النت أيضا حتى يأذن الله وتأت من تقاسمك هذا الوقت وتنشا اسرتك السعيدة ان شاء الله

واغفر لى تناقضى وااضطرابى وتخبطى فالسحب شديد والمقاومة على أشدها وتأكد اننى دائما سأجد الوقت لك ولكل اخوانى وأخواتى الذين كانوا أجمل ما فى هذه الدنيا وكانوا ملائكتها فمرورى بكم سيكون للراحة ولالتقاط الأنفاس

نصيحة أخيرة من أخت صغننه كما وصفتنى
اعرض عن الجاهلين والمجادلين واذا خاطبوك قل سلاما فهم لا يستحقون ان تضيع ثانية من وقتك القيم معهم
وهو ما ذكرت به نفسى واسأل الله ان يغفر تقصيرى ويعيننى على نفسى لأعود الى المسار الصحيح فصدقنى هذا هو وقت الفرار بدينك

اراك على خير دائما
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

غير معرف يقول...

مجداوية اولا
حسستينى بالذنب الفظيييييييع
لانى كنت سبب المجادلة دى فعلا
بجد انا اسففففففففففففة جدااااااااا

ثانياانا معاكى فى موضوع السحبة دى
وبجد جزيتى الخير للتذكرة
ولفت الانتباه
ربنا يكرمنا
كلام كتير جواية دلوقتى
لكن متلخبط
وافكار بتتخبط فى دماغى
هقعد قاعدة
وممكن بعدها ااقدر ارتب حالى

سامحينى يا غالية

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
كنت فاكرة حضرتك الحقيقة اكبر لان كتاباتك اعطتني هذا الانطباع بان كاتبها رجل سنه كبير في الاربعين مثلا لتعقله الشديد
اغبطك يا دكتور ففي ايامنا هذه قليل ما نجد شباب في مثل سن حضرتك بهذه العقلية ربنا يبارك فيك ويعزك
بالنسبة لموضوع الثقافة الاهم من انها تكون مثقفة انها تكون الزوجة يعني عندها القابلية للتثقف
انا مثلا الحمد لله متعلمة وكنت بحاول اتثقف قبل زواجي على قدر ما يتوفر لي في بيتنا الاسري المتواضع لكن كنت بحاول بالمتوفر ولما تزوجت ساعدني وساهم في تثقيفي بشكل واااسع جدا زوجي اكرمه الله حتى انه دلوقتي بيقولي اني راكبة صاروخ ما اعرفش شكله بيشجعني ولا ايه مش عارفة
دة اللي اقصده من تثقفها حضرتك
ربنا يرعاك ويجمعك بحورية من حور الدنيا
تحياتي

doctor mohamad يقول...

مجداوية :يا أختى الصغرى.. صدقا و حقا لا تكلفا و لا تصنعا .. أولا: لإنى أخوكى الأكبر و علشان نكون على بلاطة و علشان أنا باعز أهل اسكندرية و من عاش فيها و مش عارف ليه .. لأجل هذا كله أصدر قرار جمهورى بإلغاء فرمانك السابق .. و لن تتركى التدوين و ده بالذوق أو حتى لو حصلت بالعافية .. >يمسح عينيه بأطراف أصابعه ليخفى شيئا ما< ..ماشى؟؟ .. قضى الأمر الذى فيه تستفيان .. هذا.. بإعتبارى.. أخ لكى.. يهمنى أمرك .. أشد على يديك.. هو الفراق عندك سهل كدا؟ كسر الروابط الأخوية عااادى؟ ربما أنى لا أعرفك على أرض الواقع يا أم نسمه _نعم صحيح_ ربما لم أعرفك بعد.. لكن.. صدقينى إذا قلت لك أن رابطة النت كثيرا ما تكون أقوى من روابط الواقع.. التعارف الحقيقى تعارف أرواح.. و ارتياح نفوس .. لا تعارف أبدان و ملامح..و صدقينى لا أبالغ إذ أقول بأن تعارفنا جميعا أوسع مدى من البحار حتى تجف.. فالأرواح جنود مجندة ما تعارف منها ائتلف ، و كل منا الأن للتدوين من نفسه نصيبا ولنا حق عليه.. و لذا لا تعجبى كثيرا لو شددت على يديك و أخذتك بالقوة فإن لنا حقا عليكى .. فقد تبدئين التعارف أو.. لا تبدئين_ هذا شأنك ، غير أنك إن بدأتى عقد التعارف فعليكى الإلتزام بمدة العقد يا مجداوية )100عام تبدأ منذ عرفتك(..وأيضا لا ينتهى العقد إلا بالتراضى و أنا لست راض..أبدا..أبدا. أما بشأن النقاش إياه فدعينى أخبرك شيئا عنه.. أتفق معكى تماما لو قلنا أنه وصل لنقطة اللااتفاق و قد إنتهى حينها_أى نعم أن أحدنا شد شعره تحسرا على حال دارسى اللغة العربية _ و لكن_ صدقينى إذا قلت لكى .. أنى كسبت منه أكثر مما خسرت: تعالى نعد: 1_ كسبت منه معرفتك.. عن قرب .. تلك الفتاة_والتى لن تتعدى فى نظرى الفتاة_ الإيجابية فى تفاعلها المتحمسه لفكرتها المنطقية التفكير البليغة النطق و المنطلقة.. والمشاكسه أحيانا.. و هذا المكسب كاف.. و أضيف.. 2_كسبت منه معرفة أكثر بالأدب .. فقد دفعنى النقاش للإطلاع و البحث و استرجاع معلومات كانت قد أوشكت على الصدأ. .3_كسبت منه الإنفتاح على عالم التدوين و المدونين بدرجة أوسع..4_كسبت منه إفادة نفسى و غيرى بما تم ذكره من معارف.. و المعرفة لا تضر..5_كسبت ناس ساندتنى و بعثت لى رسائل بأنى على صواب و إن لم يكن على الملأ.. شعور رائع أن تجدى من يساندك...6_كسبت معرفة طبيعة من أناقش و لعله عرفها أيضا..معرفة أضمها لسجل محاولاتى بمعرفة الأخر حتى و إن كان عدوك... كل هذا مقابل ماذا؟ دقائق معدودة أعطيتها للنقاش؟ .. ياله من ثمن زهيد.. صدقينى إنى كسبت أكثر مما خسرت و أخذت أكثر مما أعطيت..هذا إن كان هناك فرق أصلا بين الأخذ و العطاء فى عالم الروح.. و ما أراكى إستفدتى بأقل مما استفدت أنا به._ _ أما بالنسبة للأفكار السليمة و الأخرى العورة ..و الحق و الباطل ..و الصواب و الخطأ فهذه سنة الله فى كونه .. فلولا دفع الله الناس بعضهم ببعض .. و ما أحسبك إلا بجانب الأفكار السليمة و الصواب و الحق و ما أحسبك إلا قاااائلة دااااائما كما قال مؤمن آل فرعون فى خطبة البلاط:" و يا قوم ما لى أدعوكم إلى النجاة و تدعوننى إلى النار" .. أحسبك و أظنك كذلك و لا أزكى على الله أحدا .. تبغين أن تخلفى ظنى؟؟ تريدى أن يخيب حسبانى؟؟ .. إذا لفقدت الثقة فى حكمى على الناس بعد ذلك. _ _ _ و تعالى هنا بقى! وقت إيه سعادتك اللى عايزه تضنى بيه علينا و ع التدوين؟؟ مشكلة الوقت لها حلول و أنتى أهل الحل _ مش واحد غلبان مثلى من أدغال أفريقيا هيقولك ما الحل!! .. و لكن_هل مشكلة السمنة حلها التوقف نهائيا عن الأكل؟ حتى و إن كان التوقف تدريجيا؟؟هل ده حل؟؟ أم كما قال النبى ص : ثلث و ثلث و ثلث؟! .. و هل معنى أن تميل إحدى كفتى الميزان أن ننزعها نهائيا ؟! أم أن نحاول أن نعدلها؟؟ _ و إن كان كل منا يا أم نسمة يملك أمر نفسه وحده غير أن للأخرين عليه حق و أنا_لامؤاخذة_ لن أترك حقى. >إبتسام< _ _ _ ف النهاية يا مجداوية و بعيدا عن كل ما قلت و ما قلتى .. دعينى أقول: لن تتركى التدوين.. لن تتركيه .. وهذه المرة ليس أمرا و لا غصبا أو بالعافيه و لا لأننا لنا حق عليكى و لا لأنك ضعيفة تقولىن ما لا تفعلين_فلا أرى هذا_ و لا لأن لى خاطر عندك و هذا ظنى.. و لكن.. لأنى حين أنظر بداخلك أشعر بتلك الرغبة الداخلية و ذلك الحب و التآلف مع الكلمة.. .. هذا الذى يقودك دوما لإنكار الباطل لو رأيته.. بالكلمة.. و إذ أعطاكى الله نعمة الكلمة فأنا أعيذك أن تضنى بها ثم ترضين لنفسك أضعف الإيمان ف إنكار الباطل.. حتى لا تضل فكرتى أقول.. لن تستطيعى يا أم نسمة لأنك داخليا لا تستطيعى لإنك ببساطة تحبىن الكلمة و خلينى أقول.. و هى أيضا تحبك ..و لذا لن أصدقك أنك ستتركيها و تتخلى عن التدوين أبدا و إن أقسمتى لى .. فكيف أتصور أنك ستتوقفين عن ممارسة الرسم و التصوير؟ .. هى هى.. فلربما كان حبك للكلمة و رسمها و حبك لتصويرها جزءا من حبك الأكبر للرسم و التصوير .................. مجداوية.. لو كانت المسألة مجرد وقفة تجديد نية و تنظيم وقت فمقدور عليها.. و لو كانت قياس و معرفة لمدى إرتباطنا بكتاباتك و معرفتنا بكى و معزتك عندنا فقد قستى و عرفتى..

doctor mohamad يقول...

مجداوية :يا أختى الصغرى.. صدقا و حقا لا تكلفا و لا تصنعا .. أولا: لإنى أخوكى الأكبر و علشان نكون على بلاطة و علشان أنا باعز أهل اسكندرية و من عاش فيها و مش عارف ليه .. لأجل هذا كله أصدر قرار جمهورى بإلغاء فرمانك السابق .. و لن تتركى التدوين و ده بالذوق أو حتى لو حصلت بالعافية .. >يمسح عينيه بأطراف أصابعه ليخفى شيئا ما< ..ماشى؟؟ .. قضى الأمر الذى فيه تستفيان .. هذا.. بإعتبارى.. أخ لكى.. يهمنى أمرك .. أشد على يديك.. هو الفراق عندك سهل كدا؟ كسر الروابط الأخوية عااادى؟ ربما أنى لا أعرفك على أرض الواقع يا أم نسمه _نعم صحيح_ ربما لم أعرفك بعد.. لكن.. صدقينى إذا قلت لك أن رابطة النت كثيرا ما تكون أقوى من روابط الواقع.. التعارف الحقيقى تعارف أرواح.. و ارتياح نفوس .. لا تعارف أبدان و ملامح..و صدقينى لا أبالغ إذ أقول بأن تعارفنا جميعا أوسع مدى من البحار حتى تجف.. فالأرواح جنود مجندة ما تعارف منها ائتلف ، و كل منا الأن للتدوين من نفسه نصيبا ولنا حق عليه.. و لذا لا تعجبى كثيرا لو شددت على يديك و أخذتك بالقوة فإن لنا حقا عليكى .. فقد تبدئين التعارف أو.. لا تبدئين_ هذا شأنك ، غير أنك إن بدأتى عقد التعارف فعليكى الإلتزام بمدة العقد يا مجداوية )100عام تبدأ منذ عرفتك(..وأيضا لا ينتهى العقد إلا بالتراضى و أنا لست راض..أبدا..أبدا. أما بشأن النقاش إياه فدعينى أخبرك شيئا عنه.. أتفق معكى تماما لو قلنا أنه وصل لنقطة اللااتفاق و قد إنتهى حينها_أى نعم أن أحدنا شد شعره تحسرا على حال دارسى اللغة العربية _ و لكن_ صدقينى إذا قلت لكى .. أنى كسبت منه أكثر مما خسرت: تعالى نعد: 1_ كسبت منه معرفتك.. عن قرب .. تلك الفتاة_والتى لن تتعدى فى نظرى الفتاة_ الإيجابية فى تفاعلها المتحمسه لفكرتها المنطقية التفكير البليغة النطق و المنطلقة.. والمشاكسه أحيانا.. و هذا المكسب كاف.. و أضيف.. 2_كسبت منه معرفة أكثر بالأدب .. فقد دفعنى النقاش للإطلاع و البحث و استرجاع معلومات كانت قد أوشكت على الصدأ. .3_كسبت منه الإنفتاح على عالم التدوين و المدونين بدرجة أوسع..4_كسبت منه إفادة نفسى و غيرى بما تم ذكره من معارف.. و المعرفة لا تضر..5_كسبت ناس ساندتنى و بعثت لى رسائل بأنى على صواب و إن لم يكن على الملأ.. شعور رائع أن تجدى من يساندك...6_كسبت معرفة طبيعة من أناقش و لعله عرفها أيضا..معرفة أضمها لسجل محاولاتى بمعرفة الأخر حتى و إن كان عدوك... كل هذا مقابل ماذا؟ دقائق معدودة أعطيتها للنقاش؟ .. ياله من ثمن زهيد.. صدقينى إنى كسبت أكثر مما خسرت و أخذت أكثر مما أعطيت..هذا إن كان هناك فرق أصلا بين الأخذ و العطاء فى عالم الروح.. و ما أراكى إستفدتى بأقل مما استفدت أنا به._ _ أما بالنسبة للأفكار السليمة و الأخرى العورة ..و الحق و الباطل ..و الصواب و الخطأ فهذه سنة الله فى كونه .. فلولا دفع الله الناس بعضهم ببعض .. و ما أحسبك إلا بجانب الأفكار السليمة و الصواب و الحق و ما أحسبك إلا قاااائلة دااااائما كما قال مؤمن آل فرعون فى خطبة البلاط:" و يا قوم ما لى أدعوكم إلى النجاة و تدعوننى إلى النار" .. أحسبك و أظنك كذلك و لا أزكى على الله أحدا .. تبغين أن تخلفى ظنى؟؟ تريدى أن يخيب حسبانى؟؟ .. إذا لفقدت الثقة فى حكمى على الناس بعد ذلك. _ _ _ و تعالى هنا بقى! وقت إيه سعادتك اللى عايزه تضنى بيه علينا و ع التدوين؟؟ مشكلة الوقت لها حلول و أنتى أهل الحل _ مش واحد غلبان مثلى من أدغال أفريقيا هيقولك ما الحل!! .. و لكن_هل مشكلة السمنة حلها التوقف نهائيا عن الأكل؟ حتى و إن كان التوقف تدريجيا؟؟هل ده حل؟؟ أم كما قال النبى ص : ثلث و ثلث و ثلث؟! .. و هل معنى أن تميل إحدى كفتى الميزان أن ننزعها نهائيا ؟! أم أن نحاول أن نعدلها؟؟ _ و إن كان كل منا يا أم نسمة يملك أمر نفسه وحده غير أن للأخرين عليه حق و أنا_لامؤاخذة_ لن أترك حقى. >إبتسام< _ _ _ ف النهاية يا مجداوية و بعيدا عن كل ما قلت و ما قلتى .. دعينى أقول: لن تتركى التدوين.. لن تتركيه .. وهذه المرة ليس أمرا و لا غصبا أو بالعافيه و لا لأننا لنا حق عليكى و لا لأنك ضعيفة تقولىن ما لا تفعلين_فلا أرى هذا_ و لا لأن لى خاطر عندك و هذا ظنى.. و لكن.. لأنى حين أنظر بداخلك أشعر بتلك الرغبة الداخلية و ذلك الحب و التآلف مع الكلمة.. .. هذا الذى يقودك دوما لإنكار الباطل لو رأيته.. بالكلمة.. و إذ أعطاكى الله نعمة الكلمة فأنا أعيذك أن تضنى بها ثم ترضين لنفسك أضعف الإيمان ف إنكار الباطل.. حتى لا تضل فكرتى أقول.. لن تستطيعى يا أم نسمة لأنك داخليا لا تستطيعى لإنك ببساطة تحبىن الكلمة و خلينى أقول.. و هى أيضا تحبك ..و لذا لن أصدقك أنك ستتركيها و تتخلى عن التدوين أبدا و إن أقسمتى لى .. فكيف أتصور أنك ستتوقفين عن ممارسة الرسم و التصوير؟ .. هى هى.. فلربما كان حبك للكلمة و رسمها و حبك لتصويرها جزءا من حبك الأكبر للرسم و التصوير .................. مجداوية.. لو كانت المسألة مجرد وقفة تجديد نية و تنظيم وقت فمقدور عليها.. و لو كانت قياس و معرفة لمدى إرتباطنا بكتاباتك و معرفتنا بكى و معزتك عندنا فقد قستى و عرفتى..

مجداوية يقول...

السلام عليكم

أخى الكبير الكريم والرائع الدكتور محمد

والله أخى الكريم أنا أكتر ما كنت أخشاه أن يكون تخبطى مع نفسى يظهرنى مثل قصة الراعى والذئب أو قصة مدعى الغرق لمرات مزاحا وعندما أوشك على الغرق بالفعل لم يجد أحدا يصدق أنه يغرق فغرق

وهذا ما حدث لى أيضا فى عملى فأنا قدمت استقالتى كثيرا جدا وفى كل مرة بتكون بالنسبة لى هى القاضية لكن لسبب ما أعود وأعتقد انه منى لأن هناك بداخلى جزء يحب العمل والمكان فيعيدنى اليه وأنت لمست هذا عندى بالنسبة للكتابة والكلمة وصدقت ولهذا أنت رائع فقد حللت لى نفسى وأنا ألومها على تخبطها
هى جزئية عين فى الجنة وعين فى النار

ولهذا لم أرد أن اقول انها نهاية أبدية ومالا يدرك كله لا يترك كله وأيضا لأنى بالفعل اعانى من حالة احباط غير عادية واحساسى بالتقصير يقتلنى وبدأت اخلام التقصير تراودنى مرة أخرى فلا ألحق بالقطار أو تفوتنى المحطة أو الامتحان أو اطلب نمرة تليفون فى عدة بدون أرقام هذه الأحلام تأتينا عندما أكون مقصرة فى حياتى وأنا تأخرت كثيرا عن الحفظ وشغلتنى المدونة ذهنيا جدا وبدأت أحس انها عمل شيطانى لالهائى عن الهدف أو هى عمل النفس الأمارة بالسوء ولهذا كان لا بد من وقفة شديدة مع نفسى وكما قلت لك انه ادمان بدليل دخولى الآن والنظر الى مدونتك ولكن لكى أحللها لنفسى فقد قلت لنفسى انها مكافئة لى لأنى بدأت استعيد بعض الحفظ ولن تضر دقائق قليلة ولكن هذا لا يكفى لا بد أن استعيد ما كنت فيه من سلام مع نفسى وحالة من التواصل الجميل فأنت تعرف لأنك مجربها حفظ القرآن متعه ما بعده متعه ولم يكن سهلا أبدا أن اصل الى هذا فلقد دفعت فيه ثمنا غاليا وفادحا و لكن يهون كل شىء ويبقى الهدف وهو ارضاء ربى ,,

قد يكون كلامى به بعض الغموض لكن المهم أننى جنحت عن هدفى وكان بسبب حبى للتدوين وللكتابة ولكل ما تكتبوه ولكل المدونات التى أزورها وأعلق فيها بكل الحماس والاخلاص وشيماء الغالية أرجوكى عزيزتى لا تلومى نفسك فأنا كنت أريد هذا ولم تدفعينى اليه بالعكس فأنا كنت مستمتعة بدخولى عندك ومحاورتك ومحاورة ضيوفك
هذه المتعة مثلها مثل متع كثيرة فى الدنيا تلهينا وتشغلنا وأنا طلقت الدنيا ثلاثة كما قال الامام على بن ابى طالب ولا أريد أن أردها ولا أن تردنى ولا بعقد ومهر جديد
لكن مقدور على دنيا المدونات وصدقنى أخى الكريم أننى بالفعل لا أستطيع أن أرحل نهائى ليس من أجل حبى للكتابة ولكن من أجل من ارتبط بهم هنا أمثال زهرتى وحضرتك وكل الأخوة والأخوات فقد وجد فيهم صحبتى وايناسى ولكن لا بد من وقفة جادة لتعويض ما فات وتنظيم الأوراق والوقت وتجديد النية والعمل بها وخصوصا لأن الامتحانات على الأبواب وستنتهى ان شاء الله أوائل شهر تمانية وأوعدك كلما وجدت عندى وقت سأعلق على ما تكتب أنت وقليل جدا ممن سأدخل عندهم وسأتابع دائما ما تكتب وسأقرا فى وقت الراحة ما أستطيع قراءته (قراءة فقط بدون تعليق ) ويو تجد تدوينة جديدة فى مدونتى ستعلم أننى تصالحت مع نفسى وعدت الى مسارى واستطعت أن انظم وقتى بحيث لا تطغى الكتابة على هدفى
أنا أطلب منك شيئا واحدا أن تدعو لى بظهر الغيب أن يعيننى الله على نفسى أولا ( تسمح شيا ما بجانب عينها )
ولا حرمنى الله منكم أبدا
فنهم الأهل ونعم الأخوة

ملحوظة :
قرأت تعليقك الأول فى التدوينة الأولى عندى وفعليا فقد قصصت شريط الافتتاح
فأنت الآن صاحب فضل أيضا

والى لقاء قريب ان شاء الله تعالى فقليل هى تلك الواحات فى صحراء الدنيا وهنا بألجأ لواحدة منها
( ابتسامة امتنان ورضا )

الحمد لله

doctor mohamad يقول...

ربنا يعينك على نفسك .. و يعيننا جميعا على أنفسنا .. سأدعو لكى بها دائما .. و إنتى كمان إدعى لى :ربنا يرزقنى ببنت الحلال .. كدا دعوة قدام دعوة ... خالصين !! .. >إبتسام< و ما دمتى هتكونى معانا دوما فماشى_خلاص_إتفقنا_ بس هتقدرى تخلى الطفل المشاكس بداخلك يبطل يشاكس ف خلق الله؟ >إبتسامه< هذا إن صح و كان بداخل كل منا طفل .. تعرفى يا ماجدة وية ..إنتى محتاجة تيجى هنا يومين ف زامبيا وسط الطبيعة و الهدوء.. هتقدرى ساعتها فعلا تتصالحى مع نفسك ..هدووء نفسى،لون أخضر بكل مكان، طبيعة غامرة، نفوس غير معقدة، أبدا أبدا بتاتا ،إحترام للإنسان،، صدقينى إنتى محتاجة يومين هنا عندنا.. دا خلاف طبعا عصابات السطو المسلح .. واو ،حاجة فانتاستيك .. >إبتسامة عريضة< .. ها؟ إيه رأيك؟قولتى إيه؟

doctor mohamad يقول...

أم يوسف نونويم عاشقة النقاب: مرحبا .. حلوة جدا الدعوة اللى ف أخر تعليقك دى.. جزاكى الله خيرا.. يا ريت تكترى منها >إبتسام< .. >طماع هذا الإنسان< أما عن القابلية للثقافة فهذا ما أريد لا أكثر .. و لكن .. وين ألاقيها ؟ .. و أشكرك ف النهاية عما قلتى من إطراء ف حق ما أكتب.. شكرا جزيلا.

غير معرف يقول...

الاخ الشاعر او الدكتور محمد أردت أن أعبر عن اعجابي الشديد بمدونتك...بارك الله فيك وسلمت يداك على الاسلوب الشيق في الكتابة..أفرح كثيرا عندما اجد شخصا من بلدي مازال يمتلك القدرة على الابداع خاصة ان الغالبية العظمى من الشباب ليس لديهم اي ثقافة عامة تذكر ...لست أدري أين المشكلة...أهي في الشباب انفسهم ام في الاعلام ام في سوء التربية التي جعلت سفاسف الامور تحتل المراكز الاولى في سلم اولوياتنا...أمنياتي لكم بالتوفيق والنجاح وسعة الرزق حيثما حللتم.

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .
ارجو منك يادكتور لا تزعل منى لانى تاخرت فى الرد كثيرا ولكنك تعرف الاسباب . على كل حال كل سنه وانت طيب ومن الله اقرب ولتحقيق امنياتك واحلامك اقرب .

لا تحزن لعدم تحقيق امنيتك ودخولك الهندسه كما تحب او كما كنت تتمنا ولكن اعلم ان الله يريد لك الخير من كل نواحيه واعلم ان الله كان يريد لك نصيبك لسافرك زامبيا دون ميعاد مسبق او دون تحديد اولا .

ولكن اتمنا من الله ان ترجع الى مصر لكى تفيد مصر بخبراتك وما لاحظته فى زامبيا ولكننا نعلم مصر جيدا !!

واتمنا من الله ان يحقق لك بقيه احلامك وان تحفظ وتكمل حفظ القران الكريم .

واتمنا من الله ان يكرمك بالزوجه الصالحه والذريه الصالحه وبقولك يادكتور مش تخاف وجمد قلبك واتزوج لان شر لابد منه اسئل مجرب (ابتسامه).

بالنسبه للثقافه يادكتور انا مش موافقه على راى توفيق الحكيم ابدا مش هنبص للكاتب لكن هننظر لامهات المسلمين وازاى انها تتعامل مع زوجها بما شرعه الله سبحانه وتعالى وان تربى اولادها .
ولكن هقول لحضرتك يادكتور ان فى نساء بتاخذ من امهات المسلمين وتعمل مثلهم ولكن الكثير لا يعمل بيهم او مثلهم ولذلك توفيق الحكيبم قال ذلك .

اوعدنى يادكتور ان تتزوج فى اقرب فرصه لاحضر فرحك لازم لازوج ابنى محمد مستقبلا لابنتك سلمى ان شاء الله .

وربنا يحفظلك والدك ووالدتك وربنا يرزقك دايما ويحميك ببر الوالدين ويجعله فى ميزان حسناتك ويحقق لك كل ما تتمنا من احلام فى مستقبلك .

ونسيت اقول شىء يادكتور لا تحزن على شىء مضى وفات وخليك فى غدا ومستقبلا ولا تحزن على شىء صدر من احد قدر الله وماشاء فعل ومش تعرف نصيبك فين ومش تعرف ربنا يريد لك الخير فين .

واعتذر لتطويلى جدا لكن استحملنى دا سبب تاخرى .

فى رعايه الله دايماوحمايته .

doctor mohamad يقول...

الأخت نور على الدرب .. فاجأنى و أسعدنى جدا مرورك و تعليقك . و أشكر لكى كلماتك الرقيقه فى حقى و حق المدونة.. ظننت إنك بتتكلمى عن شخص غيرى أو مدونة غير مدونتى >إبتسامه< .. يارب أكون عند حسن ظنك . . تعرفى إنك فكرتينى بلقت "الشاعر" ! ياااه وحشنى جدا اللقب ده .. و قد كان أصدقائى بالجامعة أول من أطلقه عليا. و بعد ذلك أثناء عملى بالمزرعه بمصر فقد أطلقه عليا مدير المزرعة و زملائى حتى صار لقبا و إسما أكثر منه صفة فصار العمال يرددوه ظنا منهم أنه لقبى "الدكتور الشاعر" .. و لما أحببت التسجيل بموقعنا رحال قفز ف ذهنى الإسم فكتبته .. أيام .. مشيناها خطى كتبت علينا و من كتبت عليه خطى مشاها .. أشكرك نور على تشريفك .. و أتمنى ألا تكون أخر زيارة.

doctor mohamad يقول...

نوده .. يا مرحبا .. لا تعتذرى .. ربنا يتمم لك ع خير و تجيبى لنا محمد و يتقدم لبنتى سلمى و أرفضه كمان .. إيه رأيك بقى؟؟ >إبتسامه< .. أو هابيعها له.. عادة أهل البلد.. ما هو ساعتها ف عصرهم أكيد هيبقى بيع صريح و بالكيلو مش جواز أبدا .. تبت يد كل من باع بنته دون تزويجها .. ندم و خسر .. قولى آمين _ _ بالنسبة للهندسه كان مجرد حلم فقط و لست حزين _ و لسنا نحن من نختار مجالاتنا ف الواقع إنما هى حياتنا الماديه لا أكثر._ _ _بالنسبة لمصر و خبراتى فما أعتقد أنى صاحب خبرات و ما أعتقد إن مصر ناقصة._ _ _بالنسبة للزواج فدعواتك معانا _ _ _ بالنسبة لتوفيق الحكيم أحترم رأيك فيه _ _ _ أما الحزن على ما مضى فما حزنت عليه و لكنى حزنت على أخلاق الناس المهببه .. و هانتظر تعليقك القادم بدرى شويه.. ماشى؟؟

غير معرف يقول...

السلام عليكم

(وجه مستغرب جدا )ليه كدا يادكتور ترفض ابنى من اولها لالالالا احتج يادكتور هو هيبقا ابن اى حد دا كفايه عمته عمته دى الى هتخليه يتجوز وغصب عن اى حد يالقوه وكمان مش بعيد تجوزه وهو صغير وانت عارف عمته وما ادراك ما عمته .

لكن يادكتور قولى سبب رفض ابنى محمد لبنتك سلمى ؟؟؟

دا حتى يادكتور هيطلع ان شاء الله زى ابوه وامه وكما قال الرسول اذا جاءك من يرضون دينيه وخلقه فزوجوه عسا ان يكون فساد فى الارض .

وان شاء الله البوست القادم اعلق فيه بدرى انا تحت امرك يادكتور .

ويارات توافق على زواج محمد وسلمى لانهم كدا كدا هيتجوزوا غصب علشان زى ما قولتلك عمته خلى بالك من عمته فارضى احسن ما يكون غصب .(وجه مبتسم )

تحياتى ودومت بود وصحه جيده امين .نسيت اقول امين اميييييييييييييين .

doctor mohamad يقول...

خلاص يا نوده رضينا.. >إبتسامه خوف< .. بس ييجى سى محمد بالسلامة .. و تيجى ست سلمى هى كمان ..

مجداوية يقول...

السلام على من اتبع الهدى

تحية خالصة الى أخى الدكتور محمد اللى عايز يحتل المدونة وباقولك البيت بيتك اعمل ما بدالك فيه
دعواتك والحمد لله رب العالمين قطعنا شوطا جيدا فى العودة الى المسار لكن المذاكرة لا تعطى الوقت أبدا للراحة
22 مادة لازم تتذاكر فى شهر !!!!
الله المستعان

وسلام الى ضى القمر وشروق وغروب ولوماا( هم راحوا فين ؟ ) والطفطف فى الورشة للعمرة ويرجع مع انتهاء الامتحانات ان شاء الله

دعواتكم والسلام عليكم

غير معرف يقول...

السلام عليكم

ارحب اولا بكل الى فى المدونه .

الله يسلمك ياغاليه يارب يامجداويه انا موجوده والله بس دكتور محمد منتظره البوست الجديد ان شاء الله بس انا على طول فى المدونه ويسلميلى يارب احلى سؤال واحلى سلام .

وربنا يوفقك يارب فى امتحاناتك وحياتك كلها وبالتوفيق ان شاء الله .

وانا منتظره لما تخلصى امتحانات علشان نلف بالطفطف ان شاء الله .

تحياتى ليك كتير اوى وسلامى اكبر .

doctor mohamad يقول...

أهلا أهلا أهلا بمجداوية اللى كانت نيتى معاها أكتر شوية من احتلال مدونتها .. >إبتسامة ماكرة< .. أعملك إيه بس! مش إنتى اللى سايبه المدونه كدا من غير صاحب؟ .. بتدى فرصه للواحد يفكر الأفكار المهببه دى .. بس خلاص بقى .. ما دام أحرجتينى كدا بذوقك >يحمر وجهه خجلا< راح نقاوم الأفكار الشيطانيه دى.. و أنا سعيد بوجودك هنا دايما >إبتسامه مطمئنة< .. ملحوظة: قرار جمهورى: يمنع منعا باتا سير جميع المركبات ف المدونة و أولها الطفطف >يشتعل غضبا< ..مليتو المدونة عفااار .. >يراجع نفسه< .. إلا بوجود مجداوية طبعا .. لها ما تريد.

Powered By Blogger